søndag 13. juni 2010

Empir

Laget denne artikkelen til årets Kjæmpestaden i Arendal...
Mote fra 1795 til 1825
På midten av 1700-tallet utviklet arkeologien seg til en egen vitenskap. På samme tid begynte mann å grave ut byene Herculaneum og Pompeii i Italia. Disse byene ble som kjent begravd under aske og stein da vulkanen Vesuv hadde utbrudd i år 79 e.Kr.
Funnet at disse ble spredt over hele Europa via skisser og trykk eller gjenstander fra byene. ”De vakre kvinnene fra Pompeii” ble et begrep og har sin opprinnelse i alle veggmaleriene og dekorasjonene man fant av vakre kvinner kledd i flagrende gevanter. Under den franske revolusjon på slutten av 1700-tallet flyttet motesenteret, fra Frankrike til England. Dermed fikk man en mer uformell og landlig stil. Dette var med på å påvirke moten i Europa sammen med de antikke statuene.
Smale kjoler med høye liv
Resultatet av denne stilendringen ser man på slutten av 1700-tallet. Man gikk bort fra de store franske draktene som krevde enorme mengder med silkestoff samt korsett og hoftestativ. I stedet fikk man smale kjoler med høye liv som krevde mindre stoff og ikke noe stativ. Forløperen til empiredrakten kaltes ”Round gown”. Den hadde fremdeles volum bak med mye vidde, men den hadde også høyt liv og lange ermer
Etter hvert ble draktene mer og mer likt det man så avbildet fra Italia og Hellas. Silhuetten ble smal, skjørtene trangere og kjolelivet hevet seg til det vi i dag kaller Direktoire og Empire.
Misforståelse ga hvit mote
Hvitt ble den foretrukne fargen fordi statuene og freskene hadde mistet fargen og man derfor trodde at det var hvitt som var motefargen i det gamle Italia og Hellas. Dette var helt feil for jo mer farge man brukte i Romertiden jo dyrere var plaggene fordi det var dyrt å farge stoffer. De stoffene som var mest blasse tilhørte tjenerskapet fordi de ble farget til slutt. På grunn av denne misforståelsen ble hvitt motefarge og symbolet på empirstilen.
Direktoire og Empire
De første empirekjolene hadde svært høyt liv og var laget i tynn musselin eller indisk bomull. Stoffene skulle drapere seg rundt kroppen uten å fremheve formene. Disse kjolene kalles ”chemise” (underkjole). Det var et passende navn da de var svært tynne og avslørende, og kunne mest sammenlignes med underkjolene fra 1700-tallet. Denne moten varte ikke særlig lenge fordi kjolene var kalde og ikke passet til det europeiske klimaet. For at det ikke skulle bli alt for kaldt, brukte man store sjal i ull som man draperte rundt skuldrene. Dette var også noe man mente at de brukte i antikken. Etter hvert som Napoleon vant frem i Europa ble det også vanlig med militære detaljer i kvinnedraktene, slik som spenserjakker med metallknapper noe vi fremdels bruker i dag på jakka til Åmli (Aust-Agder) bunaden.
Importforbud i Frankrike
Etter at Napoleon kronet seg selv til keiser i Frankrike på begynnelsen av 1800-tallet, ble det i Frankrike forbudt å imponere stoffer fra England og de engelske koloniene (deler av USA og India). Dette ble gjort for å øke fransk produksjon av stoff. Det ble på nytt vanlig med fargerike silkestoffer ved hoffet og dette gjør at den franske moten skiller seg ut fra den europeiske på denne tiden. De vanligste franske mønstrene var striper samt geometriske mønstre fra Egypt og Hellas. Denne moten spredte seg sakte men sikkert over hele Europa fordi den var mer praktisk i forhold til klimaet og i 1820 hadde silken igjen overtatt. Etter hvert ble kjolene mer fargerike og de fikk videre skjørt og lenger ermer.
Lag din egen kjole
Dersom man ønsker å lage seg en kjole fra begynnelsen av 1800-tallet er det mange måter å få frem på. Det aller første man må gjøre er å finne ut hvilke samfunnslag man ønsker å ta utgangspunkt i. Hvis man ønsker å være arbeider holder det med en serklignende kjole (underkjole) i bomull. Eventuelt kan man bruke understakken til Aust-Agder bunad sammen med en hvit bluse. Husk at arbeiderne ikke hadde samme forhold til mote som andre samfunnslag og at plaggene ofte var avlagte plagg fra borgere og høyere samfunnslag. De finere damene gikk med tynne kjoler og disse finner man mønster på både i bøker og mønsterkataloger. Dersom man har liten erfaring med søm av klær bør man ta utgangspunkt i et mønster. Tilbehør til en fin dame er ballerinasko, liten enkel veske, parasoll, lange hansker, vifte, halsgropsmykker og nåler. På hode har man en kyselignende hatt med store bremmer.
Herreklær for fattige og rike
Det var også stor klasseforskjell hos mennene. En fattiggutt gikk ofte i skjorte og knebukser mens en herremann brukte dobbeltspent livkjole med slag og krave. Den gikk til litt over livet foran og hadde skjørt bak som rakk ned til kneet samt smale ermer som var vide øverst. I tillegg brukte man kravatt som var et sammenbrettet tørkle, i halsen, korte og halvlange underbukser, korte skjorter med høy ståkrage som hadde stive hjørner. Buksene kunne være både lange og knebukser men det var de lange som var mest vanlig. De hadde svært høyt liv og skulle nesten virke pålimt. I Frankrike ble knebukser brukt som skjellsord etter revolusjonen fordi det var de rike som brukte knebukser mens arbeiderne brukte lange bukser. Det er dessverre vanskelig å finne gode og enkle mønster på herreklær.
Mønstre som er gode å ta utgangspunkt er:
Butterick http://butterick.mccall.com/historical-pages-385.php?list=0
McCall’s http://mccallpattern.mccall.com/historical-pages-493.php
Simplicity http://www.simplicitynewlook.com/index.php?main_page=index&cPath=4_5_6
Burda har også mønster til diverse kjoler og herredrakter men disse er ikke historisk korrekte, da man bruker både glidelås og strykeinnlegg, noe som ikke var tatt i bruk på denne tiden.

5 kommentarer:

  1. Veldig interesant artikkel. Skulle ønske det var noen bilder der også, selv om du breskriver godt.

    SvarSlett
  2. Har ikke noen egne bilder og synes det er skummelt å låne fra nettet eller bøker, men skal legge ut bilder når jeg får sydd ferdig kjolene mine.

    SvarSlett
  3. ikke noe problem å låne på nettet så lenge du referer til siden du lånte bildene fra:) Jeg vil også se bilder:)

    SvarSlett
  4. Så spennende å lese om historien bak, - takk for at du legger det ut!

    Klem fra Eva Mari :D

    SvarSlett
  5. Da skal jeg legge ut bilder når jeg finner ut hvordan - må bare bli ferdig med å SY først....

    SvarSlett